Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Mird

Podzespoły statku - podstawowe informacje

Recommended Posts

Każdy statek do funkcjonowania wykorzystuje szereg podsystemów. Część z nich to układy, które możemy dziś wymieniać na inne, bardziej nam odpowiadające modele. W tym poradniku postaram się w zwięzły sposób objaśnić o co w tym chodzi.

Temat ten, jak większość, będzie podlegać w przyszłości zmianom. Tekst ten ma za zadanie przybliżyć aktualny stan rzeczy bez zbytniego wdawania się w planowany rozwój tych funkcjonalności.

W razie zauważenia jakichś błędów bądź nieścisłości, będę wdzięczny za wszelkie uwagi. 🙂

Edited by Mird
  • Like 2
  • Thanks 1

 

sarmatia-sygnaturka-mird.png.154adb5ab3b49db45633f8bae9364df9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klasyfikacja podzespołów bazowych (components)

Na początek zajmę się podstawowymi kategoriami klasyfikacji podzespołów. Ograniczam się tutaj do podzespołów statków (tzw. components). Poniższe kategorie nie dotyczą uzbrojenia.

Rozmiar

Każdy statek posiada sloty określonego rozmiaru, w które pasują układy tylko tego konkretnego rozmiaru. Podzespoły bazowe statku dzielimy na rozmiary:

  • vehicle - występuje głównie w pojazdach naziemnych

  • small - myśliwce i inne małe statki

  • medium - statki multicrew (obecnie Cutlass i większe)

  • large - duże statki pokroju Caterpillara lub Starfarera

  • capital (obecnie brak)

Klasa jakości (grade)

Określa jakość wykonania elementu poprzez oznaczenie literą od A do D. Wynika z niej głównie wydajność oraz wytrzymałość i niezawodność danego modelu. Najgorzej wykonane są podzespoły klasy D, najbardziej wartościowe są te klasy A.

Typ (classification)

Ten parametr określa rynek / typ statku, na który przeznaczono podzespół. Docelowo statki będą mogły współpracować jedynie z podzespołami kilku typów zgodnych ze specyfikacją statku. Póki co nie ma w grze takich ograniczeń i można montować w każdym statku systemy dowolnego typu. Wyróżnia się typy:

  • cywilny (civillian) - zrównoważone parametry

  • przemysłowy (industrial) - wysoka skuteczność działania oraz wydajność i wytrzymałość, ale okupiona wysokimi emisjami energii

  • wojskowy (military) - bardzo wysoka moc/skuteczność działania, okupiona wysokim zużyciem energii, emisjami (zwiększa wykrywalność statku) oraz ceną

  • cichy (stealth) - najniższe emisje energii okupione obniżeniem pozostałych osiągów

  • wyczynowe (competition) - najwyższe z możliwych osiągów, kosztem pozostałych parametrów (w tym wytrzymałości)

Edited by Mird
  • Like 2

 

sarmatia-sygnaturka-mird.png.154adb5ab3b49db45633f8bae9364df9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rodzaje podzespołów bazowych (components)

W niniejszej części przedstawię najważniejsze informacje na temat poszczególnych komponentów. Wszystkie podzespoły różnią się między sobą takimi parametrami jak emisje energii oraz wytrzymałość i niezawodność. Emisje wpływają bezpośrednio na wykrywalność statku.

Napędy (propulsion)

Obecnie ta zakładka zawiera jedynie Quantum Drive. W przyszłości prawdopodobnie znajdzie się tam Jump Drive oraz silnik główny.

Quantum Drive

Napędy potrzebne do “skoków” międzyplanetarnych. Różne modele QD będą się różnić przede wszystkim prędkością oraz zużyciem paliwa.

Poniżej przedstawiamy tabelę z porównaniem prędkości poszczególnych napędów. 

PbcCPiN.png

Systems

Zakładka zawiera pozostałe podzespoły bazowe. Statek może mieć jeden lub więcej slotów każdego z tych podsystemów.

Cooler

Odpowiadają one za szybkość przegrzewania się komponentów. Przykładowo podkręcenie (overclock) coolerów pozwala na podróżowanie małymi statkami dłużej bez przegrzewania się QD. Wymiana “chłodnic” na lepsze być może będzie również na to pozwalać.

Power plant

Odpowiada za produkcję energii (w teorii kosztem wodoru - hydrogen fuel). Im lepsza elektrownia na statku tym mniejsze prawdopodobieństwo wyłączania się niektórych systemów, kiedy jednocześnie używamy wielu z nich (przykładowo kiedy dynamicznie manewrujemy, może nie wystarczyć energii do strzelania bronią energetyczną).

Shield generator

Osłony odpowiadają rzecz jasna za to, by ograniczyć ilość energii pocisków balistycznych, bądź całkowicie zatrzymać pewną ilość strzałów energetycznych przed trafieniem w kadłub statku.

ScreenShot0084.jpg

ScreenShot0087.jpg

Edited by Mird
  • Like 2
  • Thanks 1

 

sarmatia-sygnaturka-mird.png.154adb5ab3b49db45633f8bae9364df9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uzbrojenie

Uzbrojenie statków montuje się w tzw. hardpointach. Występują one w rozmiarach oznaczanych numerycznie od 1 wzwyż. Obecnie wyróżnia się hardpointy przeznaczone do montażu dwóch typów uzbrojenia, choć docelowo może być ich więcej.

Działka (weapon)

Jest to pełna gama broni podstawowej statków, obsługiwanej ręcznie przez graczy. Wyjątkiem od tej reguły będą w przyszłości wieżyczki automatyczne. Działka dzieli się według dwóch podstawowych kategorii.

Rodzaj obrażeń

W zależności od niego ostrzał może mieć zupełnie inny wpływ na osłony, kadłub bądź podsystemy statku.

Lasery

Broń laserowa nie wymaga posiadania amunicji, bowiem zasilana jest z elektrowni statku. Korzystanie z niej wymaga jednak większego potencjału energetycznego statku. Ostrzał z takiej broni jest w całości przechwytywany przez osłony, co niesie ze sobą dwa skutki. Z jednej strony kadłub jest przed nią lepiej chroniony dopóki osłony są sprawne, a z drugiej strony osłony są szybciej neutralizowane przez broń energetyczną niż przez balistyczną.

Działka balistyczne

Miotają pociskami kinetycznymi, które przebijają się przez osłony statków. Osłony jednak pochłaniają część energii kinetycznej pocisków co w efekcie skutkuje tym, że ostrzał z broni balistycznej trafia w kadłub bez względu na to czy osłony działają czy nie, jednak z drugiej strony neutralizowanie osłon taką bronią jest trudniejsze niż bronią energetyczną, a ostrzał przez osłony zadaje mniejsze obrażenia.

Działka zakłócające (distortion)

Jest to rodzaj broni energetycznej, nie zadający fizycznych obrażeń. Tak jak lasery, nie wymaga ona zapasów amunicji. Nominalne obrażenia tych broni są zwykle dużo większe niż ich odpowiedników z pozostałych kategorii (często kilkukrotnie większe). Ostrzał tego typu wyłącza podzespoły statku w zależności od zadanych obrażeń oraz miejsca trafienia kadłuba. Jest on w całości zatrzymywany przez osłony, co w połączeniu z dużymi obrażeniami sprawia, że wydaje to się być idealna broń do “zdejmowania” osłon z celów.

 

Typ ognia

Działa samopowtarzalne (cannon)

Są to działka wolnostrzelne, charakteryzujące się dużymi obrażeniami w pojedynczej salwie. Najskuteczniejszy typ działek jeśli strzelec potrafi prowadzić skuteczny ogień. Mała szybkostrzelność wydaje się też zwykle przekładać na wolniejsze przegrzewanie się broni co może się przekładać na wyższy, realny współczynnik DPS.

Działka samopowtarzalne (repeater)

Szybkostrzelne działka są zwykle najlepszym wyborem kiedy nie da się prowadzić bardzo skutecznego ognia. Ostrzał jest wtedy bardzo gęsty dzięki czemu zawsze w jakiejś części trafi w cel. Duża szybkostrzelność jednak zdaje się łatwiej przegrzewać broń, więc trzeba bardziej uważać na to jak się prowadzi ogień.

Działka rozpraszające (scattergun)

Charakteryzują się dużym rozrzutem ognia oraz ograniczonym zasięgiem. Nadają się najlepiej do prowadzenia ognia z bliskiej odległości do trudno uchwytnych celów albo być może kilku celów jednocześnie. Szybkostrzelność w tej kategorii jest zróżnicowana.

Gimbale

Każde działko można zamontować na tzw. gimbalu. Jest to ruchomy element, który pozwala prowadzić ogień w kierunkach odchylonych względem aktualnej orientacji statku. W praktyce bardzo wygodnie można dzięki nim prowadzić ogień wykorzystując myszkę. Lepszą celność osiąga się tutaj kosztem rozmiaru broni, bowiem na gimbal określonego rozmiaru montuje się broń o rozmiar mniejszą. Przykładowo jeśli statek posiada hardpoint S4 to można na niego zamontować na sztywno broń rozmiaru S4 albo gimbal rozmiaru S4 na którym montuje się broń rozmiaru S3.

Rakiety i torpedy (ordnance)

Montuje się je na przeznaczonych do nich uchwytach montażowych (missile rack). Każdy uchwyt montuje się na hardpointach określonego rozmiaru. Hardpoint pozwala na montaż jednej rakiety odpowiadającego mu rozmiaru, bądź kilku mniejszych rakiet. Przykładowo na hardpoint rozmiaru S3 można zamontować uchwyt na jedną rakietę S3, dwie S2 lub cztery S1.

Naprowadzanie

Rakiety kierowane dzieli się na typy sygnatur, które dana rakieta potrafi śledzić. Warto czasem zastanowić się, która z tych sygnatur będzie najbardziej widoczna w naszych celach.

  • Elektromagnetyczne (EM) - praktycznie wszystkie systemy zużywające energię

  • Podczerwone (IR) - emisje cieplne

  • Cross-section - sygnatura kadłuba

ScreenShot0085.jpg

ScreenShot0086.jpg

Edited by Mird
  • Like 2
  • Thanks 1

 

sarmatia-sygnaturka-mird.png.154adb5ab3b49db45633f8bae9364df9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Information

  • Similar Content

    • By Star Citizen Hub PL
      Jak zacząć grać w Star Citizen?
      Interesuje cię Star Citizen, lecz nie wiesz od czego zacząć?
      Za moment wszystko będzie jasne. 🙂
      Alpha, Starter Pack oraz Twój Pledge
      Aby rozpocząć przygodę ze Star Citizen wystarczy założyć darmowe konto na stronie Roberts Space Industries i zakupić tzw. "game package" (Star Citizen GamePack). Ów Starter do Star Citizen to także twój wkład crowd-fundingowy w rozwój i ukończenie tego niesamowitego, Next-Genowego Space-Sima.

      Startery tradycyjnie zawierają wybrany statek kosmiczny, grę w postaci Digital Download, a więc w wersji elektronicznej, kilka do kilkudziesięciu miesięcy ubezpieczenia (Insurance), twój własny hangar (np. Self-Land Hangar) i jakieś początkowe kredyty (waluta UEC).
      Podczas wybierania Startera najczęściej będziesz mieć do wyboru jeden z dwóch statków:
      Mustang Alpha -  szybki i zwrotny, lecz dość nadal delikatny myśliwiec; Aurora MR - wielofunkcyjna, z łóżkiem i miejscem na paczki, lecz znacznie wolniejsza.
      Jeśli nie jesteś pewna/pewien który statek wybrać, my mimo wszystko polecilibyśmy Aurorę MR. Choćby dlatego, że w przeciwieństwie do Mustanga Alphy posiada ona łóżko, a w kokpicie jakieś półtora metra wolnego miejsca... Może to niewiele, ale dzięki temu z nią przetestujesz w grze póki co znacznie więcej misji, na przykład dostawcze (Delivery). A w razie potrzeby zabierzesz na pokład także kogoś innego.
      Zakładanie konta
      Rejestracja darmowego konta, na które powędruje twój Start Pack jest łatwa, jednak warto rozjaśnić pewną kwestię:
      Star Citizen wymaga od ciebie wprowadzenia aż 3 nicków. Jako że nie każdy z nich można później zmienić, dobrze abyś ich ze sobą nie pomyliła / nie pomylił.
      Login ID:
      Służy wyłącznie do Logowania oraz kontaktu ze Wsparciem Technicznym. Całkowicie prywatny, unikatowy.
      Po wybraniu nie można już go zmienić! Handle:
      Jest twój publiczny, unikatowy nick, adres profilu na stronach RSI i sposób na to, by nie pomylić Cię z nikim innym. Musi być unikatowy.
      Otrzymujesz jedną darmową możliwość zmiany, kolejne będą odpłatne. Community Moniker:
      Twoje publiczne imię lub nick, jakim chciałbyś być rozpoznawany w Społeczności Star Citizen przez innych graczy. 
      Możesz go zmienić w dowolnym momencie za darmo. Mimo to jednak, dla odróżnienia od reszty Citizenów,  twój Community Moniker będzie opatrzony twoim publicznym Handle opisanym powyżej. Zadajesz sobie pewnie teraz pytanie, który z tych nicków to twoje imię w grze?...
      Otóż, w planach oraz w teorii - żaden. Według samego Chrisa Robertsa, imię twojego pilota wybierzesz bezpośrednio w Star Citizen. Opatrzone one będzie twoim unikatowym publicznym Handle, tak aby można cię było odróżnić od reszty pilotów nazywających się podobnie.
      Obecnie jednak Star Citizen jest w fazie Alpha i nie posiada możliwości nazywania bohatera. Z tego też powodu:
      Przygotuj się na to, że na czacie i w listach kontaktów w Star Citizen twoim nickiem, imieniem pilota będzie twój Handle!

      Polecający: Referral Code
      Rzecz warta wspomnienia - podczas tworzenia konta w Star Citizen możesz podać kod polecającego (tzw. Referral Code).
      Warto to zrobić, gdyż dzięki wprowadzeniu tego kodu otrzymasz w grze dodatkowe 5000 aUEC (kredytów), a twój polecający zdobędzie jednego poleconego.
      Jest to sytuacja win-win, ponieważ te 5 tyś. na początku zdecydowanie uprzyjemni Ci naukę gry i ewentualne resety progresu. Zaś polecający za zbieranie poleconych ma szansę otrzymać drobny upominek. Wspierajmy się wzajemnie!
      Dla ułatwienia, abyś nie przegapił tego ważnego kroku i otrzymał w grze permanentnie 5000 aUEC, link posiada refkę naszego Huba. Jeśli chcesz wybrać inny kod, zajrzyj do linka poniżej.
      Lista kodów referral polskich graczy Star Citizen: LINK
      Zatem do dzieła, pilocie.
      Do zobaczenia w Star Citizen!
    • By number10
      Witajcie, chciałbym was zapytać o radę oraz doświadczenie w spawie kupowania nowych statków, gdyż chciałbym kupić jeden z poniżej wymienionych statków, mianowicie: Buccaneer, F7C Hornet z wieżyczką, Gladius/Valiant/Pirate(nie wiem który ma leprze uzbrojenie), Gladiator, Saber, Hawk, Scythe i P-52 Merlin, jak się nimi lata, czy są dobre jak na swoją cenę?
      Dodatkowo chciałbym zapytać czy wiecie coś może o kosztach oraz premierze San'tok.yãi oraz crusaderów proszę także o ich ocenę. Chętnie rozpatrzę także wasze propozycje statków które mogę kupić, nie chciałbym przekraczać 150 $. Jeszcze jedno pytanie, kiedy pojawiają się eventy na których można kupować te statki? Pozdrawiam
    • By DjCaro
      Witam wszystkich.
      Czy mógł by mi ktoś opisać dokładnie co muszę zrobić żeby wymienić mój statek na coś większego?
      Aktualnie posiadam dwa statki: Avenger Titan i MISC FREELANCER. I właśnie tego freelancera chciał bym wymienić na wiekszy. Może mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić jak to zrobić? 🙂
    • By Star Citizen Hub PL
      Witajcie Hubowicze!
      Informujemy wszystkich Pilotów iż powstał własnie nowy dział dla fanów międzygwiezdnych statków, planternych pojazdów oraz maniaków dostosowywania ich wyposażenia.

      W Międzygalaktycznej Stoczni znajdziecie informacje z których od czasu do czasu potrzebe skorzystać każdy pilot. Pojawią się w niej cenniki, lokalizacje sklepów z komponentami, recenzje i wiele więcej. Stocznia to również doskonałe miejsce dla dyskusji odnoszących się ściśle do konkretnych serii, wariantów i elementów wyposażenia.
      Zdeklarowanych hobbystów poszczególnych rozwiązań zapraszamy również do rozwijania treści i działaności w klubach.
      Polska społeczność Star Citizen Hub zaprasza: LINK
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 68 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×

Dołącz do Polskiej Społeczności Star Citizen!

|